sunnuntai 21. kesäkuuta 2015

Aloitus

Moikkelis vaan teille kaikille! Mä oon Valma ja oon 16-vuotias tyttönen, joka lähtee vaihtoon Saksaan tänä syksynä. Tein tän blogin, jotta perhe, sukulaiset, ystävät jne. pääsevät seuraamaan mun menoa  Saksassa. Ja onhan tämä kuin päiväkirja, niin pääsen vaihdon jälkeenkin muistelemaan täältä asioita.

Vaihtoon lähden Rotaryn kautta, joka on mielestäni turvallisin, luotettavin ja myös halvin järjestö, jonka kautta voi lähteä vaihtoon. Kaikissa järjestöissä on tietenkin ruusunsa ja risunsa, mutta jos joku harkitsee vaihtoonlähtöä suosittelen lämpimästi Rotarya. Siitä joskus enemmän.

Paikka jossa seuraavan vuoden ajan asun on Obernburg, joka sijaitsee n. 50 km kaakkoon Frankfurtista. Saksa oli mun ensimmäinen maavaihtoehto neljästä muusta. Muita olivat siis Kanada, Ranska ja Belgia. Mulle olisi hyvin käynyt joku näistä muistakin vaihtoehdoista, mutta mieluiten lähden Saksaan. 
Multa on kysytty lukemattomia kertoja "Miks just Saksa?" ja "Miks lähdet vaihtoon?" Tässä muutamia syitä listattuna:

1. Kielitaito
Oon opiskellut saksaa 7 vuotta ja mun kielitaito on hyvin heikkoa.

2. Saksan kulttuuri
Olin n. kolme vuotta sitten meidän koulun Comenius-hankkeessa, jossa pääsin majottumaan saksalaiseen perheeseen viideksi päiväksi. Mun mielestä saksalainen kulttuuri on mielenkiintosta ja saksalaiset ihmiset älyttömän mukavia.

3. Vuosi ulkomailla vaihto-oppilaana on ainutlaatuinen kokemus ja mä haluan kokea sen.

4. Haluan kasvaa henkisesti ja nähdä maailmaa.

5. Haluan uskaltaa avata suutani vielä enemmän uusissa tilanteissa.

6. Haluan, että mun silmät avautuu ja osaan katsoa asioita uusista näkökulmista.

 Tässä nyt muutamia syitä, miksi haluan/halusin lähteä vaihtoon. Varmasti niitä multakin löytyy enemmän, mutta nämä tuli ekana mieleen.

Jännittävää odotusaikaa mulla on jäljellä vielä 72 päivää, eli mulla on hyvin aikaa vielä olla kavereiden kanssa ja hoitaa loputkin vaihtarihommat valmiiksi. Blogiakin ehdin hyvin sinä aikana päivitellä, mutta en sitäkään säännöllisesti tee. Kun vaihtovuoteni alkaa, koetan kirjottaa aina kun tapahtuu jotain kirjoittamisen arvoista.


 

Tässä nopea ja ehkä hieman sekavakin aloitus blogiini, mutta joka tapauksessa
tervetuloa seuraamaan vaihtovuottani!





3 kommenttia:

  1. Heii lisää tonne reunaan se lukijat-osio nii pystyn seuraa :)

    VastaaPoista
  2. Heii kuinka siistiä säkin lähet vaihtoon!! Jään kyl seuraamaan sun vaihtoas täältä ruudun toiselta puolelta! Ja ei hajuakaan kuinka randomisti eksyin tänne :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, Saksaan ollaan kohta matkalla! x) huomasin kans instagramista et oot ollu vaihdossa, mut kiva et löysit tän! :D

      Poista